ماهنامه اقتصاد و زنــــدگی اولین و تنها نشریه حامی مدیران ، کارآفرینان و فعالان اقتصادی

 
 
 

خبرهاي سلامتي

نور آفتاب هوش را افزايش مي‌دهد

پژوهشگران آمريكايي دريافتند كه پرتوهاي نور خورشيد روي عملكردهاي مغز اثر مي‌گذارند و باعث افزايش هوش و كاهش ميزان افسردگي مي‌شوند.

 به گزارش رويترز، تيمي از محققان دانشگاه آلاباما در تحقيقات خود نشان دادند كه فقدان نور و گرماي خورشيد مي‌تواند تا حد قابل توجهي عملكردهاي شناختي را كاهش دهد. به همين دليل استفاده هرچه بيشتر از نور و گرماي آفتاب در فصل تابستان مي‌تواند از اثرات مخرب كاهش نور آفتاب جلوگيري كند. اين دانشمندان با بررسي اطلاعات مربوط به زندگي 14 هزار نفر كه در تحقيقات مربوط به فاكتورهاي خطر سكته مغزي در آمريكا شركت كرده بودند، ارتباط ميان افسردگي،‌ عملكردهاي شناختي و پرتوهاي خورشيد را مورد مطالعه قرار دادند. اين پژوهشگران به اين نتيجه رسيدند كه بروز افسردگي‌هاي فصلي، مي‌تواند با اثراتي كه نور خورشيد بر عملكردهاي انسان شناختي دارند مرتبط باشد. اين پژوهشگران استفاده از نور خورشيد را در فصل تابستان همراه با مراقبت‌هاي جدي از پوست در مقابل پرتوهاي مخرب خورشيد توصيه كرده‌اند.

 

خوش‌اخلاقي مرهم زخم‌هاي بدن است

بداخلاقي و رفتار خصمانه و خشونت‌آميز، زمان بهبود زخم‌ها و كبودي‌ها را افزايش مي‌دهد. اما خوش‌رفتاري و مثبت‌انديشي موجب مي‌شود كه ميزان فاكتور شميايي «ساتيوكين» در بدن افزايش مي‌يابد.

 به گزارش پايگاه اينترنتي بي‌بي‌سي، ساتيوكين موجب مي‌شود سلول‌هايي ه براي ترميم زخم يا هر نقطه آسيب‌ديده بدن مورد نياز هستند، سريع‌تر تكثير شوند، در نتيجه زخم زودتر بهبود مي‌يابد. محققان توصيه مي‌كنند، اگر زخمي در بدن داريد، ‌سعي كنيد خوش‌برخورد، شاداب و سرحال باشيد دوستان‌تان را با دعوت به ناهار و شام غافلگير كنيد. به ديدن اقوام و آشنايان برويد و سعي كنيد به مردم كمك كنيد،‌ خواهيد ديد كه با انجام اين كارها زخم‌تان در مدت كوتاهي خوب مي‌شود.

 

خواب منظم خطر ابتلا به ديابت را كاهش مي‌دهد

پرخوابي يا كم‌خوابي، خطر ابتلا به ديابت را افزايش مي‌دهد.

 نتيجه جديدترين تحقيقات پژوهشگران در كانادا نشان مي‌دهد. پرخوابي يا كم‌خوابي خطر ابتلا به ديابت نوع دوم را تا 21 برابر افزايش مي‌دهد. امروز ميليون‌ها نفر در سراسر جهان به بي‌خوابي، كم‌خوابي يا بدخوابي دچارند. نتايج مطالعات پيشين پژوهشگران نيز تاثير اختلالات خواب را در ابتلا به برخي بيماري‌ها مانند چاقي و بيماري‌هاي قلبي- عروقي نشان داده است.جست‌وجو در اينترنت مغز را جوان نگه مي‌داردجست‌وجو در وب، بخش تصميم‌گيري و استدلال مغز را تحريك مي‌كند. بنا به گزارش پژوهشگران دانشگاه كاليفرنيا، اين موضوع حتي ممكن است به مقابله با تغييرات فيزيولوژيك ناشي از افزايش سن، كه باعث كند شدن مغز مي‌شود كمك كند. با افزايش سن تغييراتي در مغز رخ مي‌دهد كه از جمله مي‌توان به كم‌تر شدن اندازه و كاهش فعاليت سلولي در مغز اشاره كرد كه بر عملكرد انسان تاثير دارند. پژوهشگر ارشد اين برنامه تحقيقاتي مي‌گويد جست‌وجو در اينترنت فعاليت پيچيده‌اي را در مغز به همراه دارد كه مي‌تواند به تمرين دادن و بهبود عملكرد مغز تاثير بگذارد. اين پژوهش بر روي 24 نفر داوطلب انجام شده كه بين 55 تا 76 سال سن دارند و نيمي از آن‌ها كاربران با تجربه اينترنت بودند. مغز هر داوطلب در حالي‌كه يك بار مشغول جست‌وجو در اينترنت و بار ديگر مشغول خواندن كتاب بود اسكن شد. هر دو كار باعث مشاهده ميزان قابل ملاحظه‌اي فعاليت در بخش‌هاي مسئول زبان، خواندن، حافظه و قابليت‌هاي بصري مغز شد.با اين وجود جست‌وجو در وب فعاليت مجزاي بيشتري را در بخش ديگري در مغز كه تصميم‌گيري و استدلال‌هاي پيچيده را كنترل مي‌كند ايجاد كرد كه البته اين موضوع تنها در كاربران با تجربه وب مشاهده شد.

 

تاثير آدامس در بهبود مادران پس از سزارين

جويدن آدامس‌هاي بدون قند ممكن است راهي ساده براي آرامش مادران پس از سزارين باشد تا حركات روده‌شان را بازيابند.

 به گزارش خبرگزاري رويترز، در يك بررسي كه به وسيله پژوهشگران مصري روي گروهي از زنان كه تحت عمل سزارين قرار گرفته بودند نشان داده شد كه جويدن آدامس پس از عمل به اين زنان كمك مي‌كند تا حركات طبيعي روده خود را بازيابند و زمان بستري آن‌ها در بيمارستان كاهش يابد.عمل سزارين، مانند هر عمل جراحي شكمي ديگر باعث مي‌شود كه كاركرد روده دچار وقفه شده و فرد به تجمع گاز و يبوست دچار گردد.به گفته اين پژوهشگران، اثر مفيد جويدن آدامس ممكن است به اين علت باشد كه باعث ايجاد واكنش‌هايي در دستگاه عصبي و آزادسازي هورمون‌هاي گوارشي شده و فعاليت روده را تحريك كند.

 

رابطه مصرف ويتامين‌ها و كوتاهي عمر

محققان با رد تاثير بعضي مكمل‌هاي ويتامين بر سلامت انسان، نسبت به مضر بودن آن‌ها هشدار داده‌اند.

 به گزارش پايگاه اينترنتي بي‌بي‌سي، بررسي 67 تحقيق مختلف بر تاثير مكمل‌هاي ويتامين نشان داده است مصرف آنتي‌اكسيدان‌ها نه تنها باعث طول عمر نمي‌شود كه در خيلي از موارد مرگ زودهنگام افراد را هم در پي دارد. محققان دانشگاه كپنهاك دانمارك مي‌گويند مصرف مكمل‌هاي ويتامين A و E در روند طبيعي سيستم ايمني بدن تداخل ايجاد مي‌كند. علاوه بر مكمل‌هاي عنوان شده، بررسي‌هاي اين محققان شامل ويتامين C و سلنيوم هم بوده است. پيش از اين تصور مي‌شد اين مكمل‌ها به خاطر خواص آنتي‌اكسيدان كه دارند، مانع از آسيب راديكال‌هاي آزاد به سلول‌هاي بدن مي‌شوند. از راديكال‌هاي آزاد به عنوان علت بروز بيماري‌هايي مانند انواع سرطان و بيماري‌هاي قلبي نام برده مي‌شود. وزارت بهداشت بريتانيا از شهروندان خواسته است به جاي مصرف مكمل‌هاي مصنوعي ويتامين‌ها، نياز خود به ويتامين‌ها را از راه تغذيه برطرف كنند.

 

كمردرد بدون علت

زنگ خطري براي پوكي استخوان

با توجه به اين‌كه پوكي استخوان در مراحل اوليه علامت ويژه‌اي ندارد. كمردردهاي بي‌دليل به ويژه در زنان ميانسال مي‌تواند زنگ خطري براي اين عارضه باشد.

 پوكي استخوان به دليل پايين آمدن سطح هورمون استروژن و كاهش فعاليت‌هاي بدني و عوامل ارثي ايجاد مي‌شود كه در مراحل اوليه علامت چنداني ندارد. اما بررسي‌ها نشان داده در مراحل حاد ممكن است با دردهاي استخواني شديد در مناطقي از كمر و پا و حتي دست‌ها خود را نشان دهد.استفاده از داروهاي كورتوني و اشعه درماني براي سرطان تخمدان و كمبود كلسيم و پروتئين نيز در ابتلا به اين عارضه موثر است.مصرف منظم لبنيات كم‌چرب و ورزش‌هايي نظير پياده‌روي به منظور جلوگيري از پوكي استخوان موثر است.

 

رابطه چمن‌زني و رفع استرس

دانشمندان استراليايي در تحقيقات خود دريافتند كه چمن‌زني و استشمام بوي علف‌هاي تازه مي‌تواند استرس را كاهش دهد.

 به گفته اين دانشمندان، چمن‌هاي تازه هرس شده داراي ماده شيميايي معطري است كه اثرات مفيدي بر روحيه انسان مي‌گذارد و موجب از بين رفتن استرس مي‌شود. با توجه به اين خاصيت چمن‌هاي تازه هرس شده، دانشمندان درصدد تهيه عطري با همين اسانس هستند كه با نام تجاري اسانس «آرامش» روانه بازار خواهد شد. از سوي ديگر برخي از دانشمندان بر اين عقيده‌اند كه اين رايحه مي‌تواند در تحريك مثبت مغز هم موثر باشد. گفتني است بيشترين بويي كه از چمن‌ها به مشام مي‌رسد، به نوك چمن‌هاي تازه هرس شده مربوط مي‌شود.

 

چگونه بالش مناسب خود را انتخاب كنيم

كارشناسان سلامت براي هرچه بهتر استفاده كردن از بالش و ايجاد خوابي راحت توصيه‌هاي زير را اعلام كرده‌اند:

 1 - اگر به پشت مي‌خوابيد، براي راحتي بيشتر يك بالش معمولي انتخاب كنيد.

 2 - اگر به پهلو مي‌خوابيد، براي كمك به گردن‌تان، بالش سفتي انتخاب كنيد.

 3 - اگر روي شكم مي‌خوابيد يا به اطراف غلت مي‌زنيد، يك بالش نرم انتخاب كنيد. اين كار از فشار به گردن جلوگيري مي‌كند.

 4 - براي روبالشي از پارچه‌اي استفاده كنيد كه منافذي داشته باشد تا براي تنفس مناسب باشد.

 5 - براي بالش خود روكش تميز تهيه كنيد و هميشه روي آن بكشيد. اين كار بالش را از جذب گرد و غبار و روغن بدن محفوظ نگه مي‌دارد.

 6 - دقت كنيد كه درزهاي بالش كاملا دوخته شده باشد

. 7 - اگر شما به مواد خاصي در داخل بالش حساسيت داريد، حتما موقع خريد به برچسب محرك آلرژي در روي بالش دقت كنيد.

 

سيگار كشيدن طاسي سر را تشديد مي‌كند

كارشناسان بهداشت مو و پوست هشدار دادند كه كشيدن سيگار، احتمال ريزش مو و طاسي سر را در مردان افزايش مي‌دهد.

 محققان بيمارستان «فاراستيرن مموريال و دانشگاه ملي تايوان» در تايپه در اين بخش از مطالعات خود دريافته‌اند كه كشيدن سيگار مي‌تواند فوليكول‌هاي مو را تخريب كند و در مسير حركت خون و هورمون‌ها در پوست سر اختلال ايجاد كرده يا توليد هورمون استروژن را افزايش دهد. محققان با بررسي ريزش مو 740 مرد در تايوان با ميانگين سني 65 سال دريافتند كه سيگار كشيدن نقش مهمي در بروز طاسي سر خفيف يا شديد ايفا مي‌كند. از اين‌رو مرداني كه علايم اوليه طاسي سر را در خود مشاهده مي‌كنند، بايد در اين مورد با پزشك خود مشورت كنند.

 

بهترين خوراكي‌ها براي

 حفظ آرامش قلب شما

سلامت قلب براي انسان اهميت ويژه‌اي دارد، اخيرا دانشمندان پس از مطالعات بسيار به اين نتيجه رسيدند كه بعضي از خوراكي‌ها براي سلامت قلب انسان مفيد است، مثل:

 - اسفناج: اسفناج منبع غني از اسيدفوليك، پتاسيم و فيبر است و براي تقويت قلب بسيار مناسب بوده و سبب آرامش آن مي‌شود.

 - سويا: سويا كلسترول را پايين مي‌آورد، چون چربي اشباع شده كمي دارد، منبع بسيار خوبي براي پروتئين در رژيم سلامت قلب است.

 - دانه كتان: اين دانه از نظر فيبر، امگا 3 و اسيدهاي چرب امگا 6 غني هستند. از اين ماده غذايي مي‌توانيد در كنار غلات در صبحانه استفاده كنيد.

- بنشن: عدس، نخود، لوبيا سفيد و قرمز منابع بسيار خوبي براي جذب كلسيم، اسيد چرب امگا3 و فيبر هستند.

- انواع توت: زغال اخته، تمشك، توت سفيد يا هر نوع ديگري از توت‌ها كه شما بيشتر دوست داريد ميل كنيد حاوي موادي هستند كه ريسك ابتلا به سرطان و بيماري‌هاي قلبي را در شما كاهش مي‌دهد. شاه‌توت و زغال اخته به خصوص براي سلامتي رگ‌ها بسيار مفيد است.

 - گردو و بادام: بادام و گردو نيز از نظر امگا3 و چربي اشباع نشده غني است آن‌ها به خصوص در افزايش فيبر رژيم‌هاي غذايي نقش دارند.

 - روغن زيتون: حاوي چربي اشباع نشده است و كلسترول مضر را در خون پايين مي‌آورد و در نتيجه، ‌ريسك حمله قلبي را كاهش مي‌دهد.

 - آووكادو: مقدار كمي از آووكادو را به ساندويچ يا سالاد اسفناج خود اضافه كنيد تا ميزان چربي سالم در رژيم غذايي‌تان افزايش يابد. آووكادو، ميزان كلسترول مضر را پايين آورده و بر كلسترول مفيد خون مي‌افزايد.

 - جو دو سر: صبح خود را با خوراك جو دوسر شروع كنيد. جو دو سر از نظر امگا 3 و فيبر غني است و در كاهش كلسترول نقش دارد.

 


 

 
 

 

 

 

  آرشیو| فرم اشتراک | مطالب شماره جدید| سفارش آگهی| تماس با ما | درباره ما

تمامی حقوق و مطالب این سایت برای ماهنامه اقتصاد و زندگی محفوظ میباشد ، هرگونه استفاده بدون ذکر منبع پیگرد قانونی دارد. ©2009

Powerd by : Elica Farjadian